چهار راز فیچرلاین

مدت زمان آموزش : 2 دقیقه

مجموعه آموزش سیویل تری دی

مدرس : ابوالفضل عطاالهی

داخل نرم افزار سیویل تری دی خطوط را با روش های مختلفی میتونیم تعریف کنیم، لاین، پلی لاین، تری دی پلی لاین و اما فیچر لاین جذاب، چرا، چون قابلیت های فراوانی داره، که تو این اموزش میخوام یکم با این ابزار و کاربردهاش آشنا بشویم.

1. وجه تمایز با سایر روش های ترسیم خطوط

ابزار Feature Line این قابلیت را در اختیار طراحان قرار میده که با توجه به نیازشون خطوط را ترسیم و یا تبدیل کنند. در حقیقت هم می توان با ترسیم، فیچرلاین را ایجاد نمود و هم با استفاده از تبدیل کردن ترسیم های موجود به فیچرلاین دست پیدا کرد.

اما آنچه حائز اهمیت هست پنجره Elevation Editor این ابزاره که امکان تغییر شیب بین خطوط، اعمال ارتفاع دلخواه به ورتکس ها یا همون نقاط شکستگی داخل خطوط و یا ابتدا و انتهای خط ها، دستیابی به پروفیل طولی ترسیمات و قابلیت های فوق العاده دیگه از طریق این پنجره در دسترس می باشد.

به سادگی میتونیم بعد از ایجاد فیچرلاین، با کلیک کردن بر روی اون، از نواری که در بالای نرم افزار سیویل تری دی باز میشه، روی آیکون دایره ای شکل سبز رنگ Elevation Editor کلیک کنیم تا این پنجره کاربردی مشابه تصویر زیر در اختیارمون قرار بگیره.

پنجره الویشن ادیتور

2. استفاده در اصلاح سطوح

شاید به جراَت بتونیم بگیم که کمتر سطحی وجود داره که بعد از تولید اون داخل نرم افزار سیویل تری دی نیاز به ویرایش نداشته باشه. اصلاح محدوده سطح، مثلث بندی و تعریف عوارض خطی همچون ترانشه و دیوارها از جمله مواردی هستش که بایستی مدنظر قرار بدیم.

بعد از اینکه سطح را تولید کردیم، با توجه به اشرافی که روی وضع موجود منطقه داریم باید عوارض خطی را به صورت خطوط داخل نرم افزار ترسیم کنیم و بعد با ابزار Break line که از جمله موارد اصلاح سطح به شمار میاد، سطح را ویرایش نمائیم تا هرچه بهتر با واقعیت تطبیق گردد.

برای ترسیم خطوط داخل نرم افزار روش های مختلفی همچون استفاده از دستور خطوط سه بعدی (3D polyline) وجود داره اما میتونیم از فیچرلاین برای ترسیم خطوط مورد نیاز اصلاح سطح استفاده کنیم تا بعداً با پنجره الویشن ادیتوری که در اختیارمون میذاره راحت تر کارمون را مدیریت کنیم.

3. بهره گیری جهت طراحی سطح با گریدینگ

علاوه بر اینکه میتونیم عوارض موجود را برداشت نمائیم و سپس داخل نرم افزار یک سطح تولید کنیم، این قابلیت برامون فراهم هست که با درنظر گرفتن معیارهای کارفرما، سطح بخصوصی را طراحی کنیم. از جمله بهترین روش های طراحی سطح، استفاده از منوی گریدینگ نرم افزار سیویل تری دی به شمار میاد.

گریدینگ این امکان را برای طراحان فراهم میکنه که سطوح مختلفی را ایجاد نمایند، ارتفاع اون سطح را خروجی گرفته و حتی تولید سطح ثانویه به گونه ای انجام شود که در نهایت مقادیر احجام خاکبرداری و خاکریزی به اصطلاح بالانس یا برابر گردد. مبحث گریدینگ فراتر از این بحث بوده ولی در دوره آموزشی جادوی احجام به طور مفصل و اصولی تفهیم شده است.

برای طراحی سطح به روش گریدینگ نیاز به ورودی هایی داریم که یکی از فرمت های غالب این ورودی ها، به صورت فیچرلاین می باشد.

4. جزء جدایی ناپذیر طراحی کریدور

کریدور یکی از مهمترین مفاهیم نرم افزار سیویل تری دی به شمار میاد بخصوص در مباحث طراحی مسیر که عملا میتونیم از کریدور به عنوان اسکلتی که شکل کلی مسیر را به صورت یک راهرو طراحی میکنه، یاد کنیم. مقاطع تیپی که توسط طراح پیشنهاد می گردد، در طول مسیر با فواصل مشخص و قابل تنظیم به گونه ای تکرار میگردد که مقطع تیپ از نظر مسطحاتی منطبق بر مسیر طراحی شده و از نظر ارتفاعی تابع خط پروژه باشد. این تکرارها، شکلی را حاصل میکند که به اسم کریدور میشناسیم.

این مقاطع تیپ یا اسمبلی ها که در بستر کریدور تکرار شده اند، توسط خطوطی به هم متصل گریده اند که همان فیچرلاین است. در حقیقت کریدور از تکرار اسمبلی ها و اتصالشون توسط فیچرلاین ها تشکیل می شود. فیچرلاین هایی که خود کریدور ایجاد کرده اند.

در تصویر زیر به خوبی کریدور، اسمبلی و فیچرلاین های آن به تصویر کشیده شده است.

عملکرد فیچرلاین در کریدور

خوشحال میشم نظرت را بدونم...

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دوره های آموزشی

آخرین دوره های آموزشی

[df-form]

ثبت نام